אי ציות לתמרור עצור

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
תוכן עניינים

אם יש עבירה שמוציאה כל נהג משלוותו, זוהי בוודאי עבירה של אי ציות לתמרור עצור. גם נהגים טובים ומנוסים עשויים לקבל להפתעתם דו"ח בגין תמרור העצור ולא בגלל שבחרו להתעלם ממנו, אלא משום שלא דייקו באמת ובתמים בדרישות החוק. אז מהם הכללים המלאים לציות לתמרור הייחודי, מהו העונש על עבירה זו וכיצד לנהוג כאשר שוטר עוצר אתכם ונותן לכם דו"ח?

מהו אי ציות לתמרור עצור?

אי ציות לתמרור עצור נחשב לעבירה נפוצה ומוכרת בקרב הנהגים הישראליים. החוק רואה בה כחמורה מאוד, משום שהעצירה המלאה עשויה להיות הבדל בין תאונה עם נפגעים לבין נסיעה בבטחה עד היעד, אפילו בין חיים ומוות ממש. המקרים המצערים והרבים שבהם נהגים נמנעו מלציית לתמרור, פגעו או נפגעו באופן חמור ואף קטלני בהחלט מוכיחים זאת.

החובה החוקית במפגש עם תמרור עצור

מטרתו של התמרור הבולט והייחודי היא להורות לנהג לבצע עצירה מוחלטת, תוך שהוא מעניק את זכות הקדימה לתנועה מכיוונים אחרים לתוך הצומת. הוראתו המלאה של התמרור היא "עצור ותן זכות קדימה" ולכן, אי ציות לתמרור עצור עשוי להתרחש גם כאשר הנהג עצר עצירה מוחלטת, אבל לא נתן לאחר מכן זכות קדימה בהתאם לחוק.

העצירה עצמה מתבצעת במקום שבו אפשר לראות היטב את התנועה החוצה וככל שישנו על הכביש פס עצירה לבן, יש לעצור לפניו. תמרור עצור שניצב מימין מורה לכל הנהגים שמגיעים אליו לציית, ללא קשר לכיוון שאליו הם מבקשים לפנות. אם התמרור מוצב משמאל, הוראותיו חלות על הפנייה שמאלה בלבד (או ביצוע פרסה שמאלה).

חשוב להדגיש שלצד הצורך לאכוף עבירות תעבורה מסכנות חיים, על הנהגים להפעיל גם שיקול דעת אישי רלוונטי. מה עושים כאשר אין פס עצירה, או כששדה הראייה ממקום הצבת התמרור מועט מידי?

במקרה שבו אין פס עצירה, יש לעצור במקום שבו ניתן לראות את התנועה החוצה. במקרים אחרים יש לעצור עצירה מלאה לפני פס העצירה, לבצע מעט התקדמות ולעצור שוב במקום שבו שדה הראייה ברור יותר.

כעת יש לתת זכות קדימה לרכבים החולפים ולעבור כאשר הצומת ריק.

כיצד המשטרה אוכפת את העבירה?

לרוב נוקטת המשטרה לבצע מארב ממקום שבו הנהג לא יכול לראות את השוטר, אך השוטר עומד במקום שבו הוא יכול לראות בבירור את העבירה ולשמור על קשר עין רצוף מביצועה ועד לעצירת הנהג בצד.

בעבירות אי ציות לתמרור עצור יכול השוטר לתת דו"ח לכל נהג שלא פעל לפי הכללים שהסברנו כאן. ועם זאת, במקרים של מתן זכות קדימה פעם נוספת אחרי ביצוע העצירה המלאה, יתרחש שיקול דעת אישי של השוטר.

לפיכך יש לבצע את כל הוראות התמרור, לעצור לחלוטין, לתת זכות קדימה ולעבור את הצומת במתינות ואיפוק ככל האפשר. אם אתם סוברים שנעצרתם וקיבלתם דו"ח שלא בצדק אך יש לכם מצלמת דרך ברכב, תוכלו להגיש בקשה להישפט ולהשתמש בסרט הצילום כראיה לחפותכם.

העונש בגין אי ציות לתמרור עצור

עבירה זו נחלקת למספר חלקים ודרגות חומרה:

הנהג לא ציית לתמרור, אך לא נגרם כתוצאה סיכון ציבורי כלשהו – דו"ח 250 ₪ + 4 נקודות.

הנהג לא ציית לתמרור, אך נגרם כתוצאה מכך סיכון דרכים – הנהג יזומן לבית המשפט וצפוי לענישה הכוללת שלילת רישיון, קנס כספי ו-10 נקודות רישוי. בנוסף, למשטרה סמכות לבצע התליית רישיון מנהלית ל-30 יום לנהג ללא קשר לזימונו לדין.

מאחר ומדובר בזמן פסילה שעשוי להיות ממושך ומזיק, בצבירת נקודות המסכנת פעם נוספת את רישיון הנהיגה וכמובן בהתמודדות משפטית של אזרח מול התביעה המשטרתית, חשוב מאוד לקבל את שירותיו של עורך דין תעבורה כדי למצות את זכויותיכם ולהציג לבית המשפט טענות רלוונטיות ונסיבות מקלות.

כאשר העבירה גורמת לתאונת דרכים

במקרים שבהם אי ציות לתמרור עצור הופך לתאונת דרכים עם נפגעים, הנהג צפוי לענישה חמורה בהרבה. תחילה סביר כי תבוצע פסילת רישיון מנהלית למשך 60 ימים ולאחר מכן אף יוגש כתב אישום והזמנה לדין. בנוסף, יצטברו 10 נקודות רישוי. אם מדובר בתאונה קטלנית שגבתה חיי אדם, הפסילה המנהלית תחול למשך 90 ימים. הנהג יזומן לבית המשפט וצפוי לפסילה ממושכת בהתאם לחומרת העבירה, קנס, מאסר על תנאי ובמקרים חמורים מאוד גם מאסר בפועל.

קיבלתם דו"ח? יש מה לעשות!

אם הואשמתם בגין אי ציות לתמרור עצור, משרדנו ישמח לייעץ ולסייע לכם בנושא. פנו אלינו ונעניק לכם שירות אישי ואיכותי, הכולל את ביטול הפסילה המנהלית, הקנס והנקודות, או בניית קו הגנה רלוונטי לנהגים שבידם הוכחות להפחתה בענישה ואפילו לביטול הדו"ח.

דילוג לתוכן