נהיגה תחת השפעת סמים

נהיגה תחת השפעת סמים, דינה על פי החוק, כמי שנהג בשכרות והוא חשוף לפסילת הרישיון בת שנתיים ורכיבי ענישה נוספים.

נתפסת על נהיגה תחת השפעת סמים? עורך דין תעבורה הוא הכתובת לייצוג משפטי, במסגרתו יפעל הוא לזיכוי מן העבירה או לענישה מופחתת.

עיכוב ובדיקת סמים

ישנן 3 אפשרויות בהן שוטר רשאי לדרוש את אחת הבדיקות לגילוי סמים.

  1. האפשרות הראשונה היא: כאשר קיים חשד סביר כי נהג נמצא תחת השפעת סמים כגון ממצא גלוי ברכב, יציאה מתחנת סמים וכו׳.
  2. אפשרות שנייה: מידע מודיעיני בדבר אותו נהג המשתמש בסמים.
  3. אפשרות שלישית: לאחר תאונת דרכים (בדרך כלל תאונת דרכים קטלנית).

שוטר רשאי להורות לנהג לבצע בדיקת סמים באמצעות נטילת דגימת רוק, דגימת שתן או דם.

לעניין זה יצוין, כי הסמכות לדרוש דגימת רוק מוקנית לשוטר גם כאשר אין חשד סביר לנהיגה תחת השפעת סמים (המכשירים בארץ רק נותנים אינדיקציה), אולם דרישה ליתן דגימת שתן או דם, נתונה לשוטר רק כאשר יש חשד סביר לכך כי הנהג הנו תחת השפעת סם.

מיהו הנוהג תחת השפעת סמים

סמים, בניגוד לאלכוהול, נשארים בגוף אף לתקופות ארוכות ובמקרים מסוימים, אף מעבר לחודש ימים. הבעייתיות הרבה היא שאף אם יש שרידי סם, של אדם שצרך סמים תקופה ארוכה לפני, חזקה שנוהג תחת השפעם סמים, אולם יודגש כי חזקה זו ניתנת לסתירה וכך ניתן למנוע הגשת כתב אישום, להביא לביטול האישום או לזיכוי, במידה ואכן יתנהל משפט נגד הנהג.

עישון פאסיבי

לאחר מספר מקרים, המלצות של מומחים ולאחר שנערכו מספר מחקרים בנושא, החליטו במשטרת ישראל לקבוע רף אכיפה של 15 ננוגרם. כמות זאת מבטלת כמעט לחלוטין את האפשרות להגשת כתב אישום נגד אדם שצרך סמים באופן פסיבי ומונע הרשעות שווא.

מה ההגדרה לסם מסוכן?

הגדרת סם מסוכן נקבעה במסגרת פקודת הסמים המסוכנים בנוסח החדש 1973. בהתאם לפקודה זו, ישנן מגוון עבירות סמים הכוללות: סחר בסמים, ייבוא סמים, החזקה של סם ואף שימוש בסמים. הסמים המסוכנים המוגדרים על פי חוק הם: קנאביס, חשיש, הרואין, קוקאין ועוד.

מה ההבדל בין נהיגה בשכרות לבין נהיגה תחת השפעת סמים?

עבירת נהיגה בשכרות מוגדרת בין היתר על פי כמות האלכוהול שנמצאת בבדיקת נשיפה או בבדיקת דם. אולם, כאשר מדובר על נהיגה תחת השפעת סמים או סם מסוכן. אין הגדרה של כמות הסם אשר מותרת, שימוש בסמים בכל כמות אסור על פי החוק וכל שכן כאשר אדם השתמש בסם מסוכן ולא משנה באיזה כמות ולאחר מכן נהג.

בשונה כאמור מבדיקת אלכוהול אשר בה יש צורך שתמצא כמות כלשהי של אלכוהול בדם הנהג ואם מתקבלת תוצאה המורה על כמות נמוכה יותר, הרי שהוא לא יואשם בנהיגה תחת השפעת אלכוהול, הרי שלצורך בדיקת המצאות סם בקרב נהג יש צורך לערוך לו בדיקת שתן או בדיקת דם ואם אחת מהבדיקות הללו מורות על הימצאותו של הסם ולא משנה באיזה מינון, הנהג יואשם בנהיגה תחת השפעת סמים.

מהי בדיקת מאפיינים?

בדיקת מאפיינים היא בדיקה שתתבצע באחד מהמקרים הבאים: אם קיים חשד שהנהג היה בנהיגה תחת הסטטוס "נהיגה תחת השפעת סמים" או אם ישנו חשד שהנהג היה מעורב בתאונת דרכים. בדיקת מאפיינים היא בדיקה שנועדה לסייע לשוטר לאבחן את מצב הנהג ואת כשירותו לנהיגה.

במסגרת בדיקה זו ישוחח השוטר עם הנהג ויבדוק האם הוא מסוגל לנהל עימו שיחה עקבית והגיונית וכן, יבדוק האם הוא מסוגל לעמוד בכוחות עצמו, האם הוא יכול לעקוב בעיניו אחר אצבעו, האם הוא יכול לגעת עם האצבע שלו באפו והאם הוא יכול ללכת בקו ישר.

באמצעות בדיקת המאפיינים יקבע השוטר האם ישנו חשד סביר להימצאותו של סם מסוכן בגופו של הנהג ובמקרה שכזה הוא יוכל לבקש מהנהג לעבור בדיקת שתן. כמובן שעל השוטר להסביר לנהג בטרם הוא מבצע בדיקת שתן את משמעותה של הבדיקה שכן, אם לא הסביר לו את משמעות הבדיקה, ניתן לפסול אותה.

סתירת החזקה

כאמור מעלה, כאשר נמצאו בגופו של נהג שרידי סם, חזקה כי נהג הוא תחת השפעת סמים ונטל הראייה עובר לנהג. תפקידו של נאשם/ עורך הדין הוא לסתור חזקה זו-ויש ברשותו של עורך דין תעבורה מקצועי לא מעט כלים לעשות כן.

עורך דין ניר שלום, סנגור בעל שם בתחום דיני התעבורה, מייצג רבות בעבירה זו ובשל ניסיונו המקצועי העשיר והכרותו המעמיקה עם המערכת, הצליח במקרים רבים לבטל את כתב האישום.

במקרים בהם היו ראיות המבססות את העבירה, הצליח עורך דין שלום להביא לענישה מקלה עבור הנהגים, זאת על ידי הצגת עובדות רלוונטיות המצדיקות עונש מופחת.

נתפסת בנהיגה תחת השפעת סמים? עורך דין ניר שלום עומד לשירותך ויעשה את המיטב לביטול האישום או לכל הפחות לענישה קלה ככל האפשר בגין העבירה. השאר פרטים או התקשר עוד עכשיו לקבלת ייעוץ ראשוני ללא תשלום, אל תתמהמה!  – עורך דין תעבורה ניר שלום

טלפון:077-9976882  מייל: Nirshalomlaw@gmail.com 

נהיגה תחת השפעת סמים
נושאי המאמר:
השאירו פרטים ואחזור אליכם
דילוג לתוכן