אכיפת מהירות מופרזת

משטרת ישראל עושה מאמצים רבים כדי לאכוף את העבירה של מהירות מופרזת. הדבר נעשה באמצעות מכשירי אכיפה שונים, ביניהם: מכשיר הדבורה, ממל"ז (מד מדידה לייזר) ומצלמות נייחות. בעת קבלת דוח תעבורה או הזמנה לדין בשל מהירות מופרזת, יש להיוועץ עם עורך דין תעבורה.

מכשירים לצורך אכיפת מהירות מופרזת

  • בשונה מעבירות תעבורה רבות, למהירות מופרזת יש ארבע דרגות שונות של חומרה ובהתאם לכך, רף הענישה: קנס כספי בלבד, קנס ונקודות תעבורה, ולבסוף הזמנה לדין. נסיעה בכביש עירוני במהירות של עד 20 קמ"ש מעל המותר לאותה דרך ובכביש בין עירוני במהירות של עד 25 קמ"ש מעל המותר, זו מהירות מופרזת בדרגה ראשונה, אז הנהג יחויב בקנס של 250₪.
  • במסגרת הדרגה השנייה, הנהג עבר את המהירות המותרת ב21-30 קמ"ש בכביש עירוני ובכביש בין עירוני 26-40 קמ"ש מעל המותר. במקרה דנן הקנס הכספי עומד על 750 ₪ ובנוסף, ייצברו לחובת הנהג 8 נקודות תעבורה. בדרגה השלישית של העבירה מדובר כבר על קנס של 1,500₪ ו10 נקודות תעבורה.
  • נסע הנהג בדרך עירונית במהירות של בין 31-40 קמ"ש מעל המהירות המותרת ובדרך בין עירונית בין 41-50 קמ"ש מעל המותר. לבסוף, נהיגה מעל 41 קמ"ש מהמותר בדרך עירונית ומעל 51 קמ"ש מהמותר בדרך בין עירונית, משמעותה הזמנה לדין.

אז הענישה שתוטל על הנהג תלויה בשיקול דעתו של בית משפט לתעבורה וזו עלולה לכלול קנס, נקודות תעבורה וגם פסילה על תנאי ואף שלילת רישיון נהיגה. עוד נציין כי מהירות מופרזת יכולה גם להביא לכדי פסילה מנהלית.

מכשירי האכיפה הנפוצים

אכיפת מהירות מופרזת נעשית באמצעות מכשירי מדידת מהירות שונים. ניתן להצביע על שלושה מכשירים נפוצים במיוחד: מכשיר הדבורה, ממל"ז ומצלמות נייחות. הדבורה הוא מכשיר המותקן בתוך ניידת המשטרה ועל כן כאשר מבצע נהג את העבירה, הוא נעצר במקום על ידי השוטר שהפעיל את המכשיר.

הממל"ז הוא מדד לייזר של מהירות מופרזת ורבות מהעבירות נאכפות על ידו ואף במקרה זה ניתן לנהגים במקום העבירה דוחות תעבורה או הזמנות לדין, בהתאם לדרגות השונות כפי שפורט לעיל.

מכשיר אכיפת מהירות מופרזת השלישי הנפוץ הוא מצלמות מהירות נייחות הממוקמות באופן קבוע לאורך כבישי הארץ. חשוב לדעת כי לא פעם, יכול עורך דין תעבורה להטיל ספק בדייקנותה של בדיקת המהירות מכל אחד מן מהמכשירים הנ"ל ולפיכך, להביא לביטול הדוח שקיבל הנהג, לביטול נקודות התעבורה או לזיכוי במקרה של הזמנה לדין.

לאור העובדה כי מהירות מופרזת יכולה להביא לא רק לקנס כספי, אלא גם לנקודות תעבורה וכן פסילה מנהלית, חשוב מאוד כי הנהג יפנה לעורך דין מומחה אשר יבחן אפשרות לזיכוי כאמור או מזעור הנזק.

פסילה מנהלית

מלבד קנס כספי וצבירת נקודות תעבורה, עבירה של מהירות מופרזת יכולה להביא גם לסנקציה של פסילה מנהלית על ידי קצין משטרה. פירושה הוא שלילת רישיון נהיגה לתקופה של 30 יום, כך שאם הנהג יעלה על ההגה, הוא יבצע עבירה של נהיגה בפסילה.

הפסילה המנהלית כפופה להליך שימוע לו זכאי הנהג, בו ניתנת לו הזדמנות לנסות ולשכנע את קצין המשטרה שלא לפסול את הרישיון, היות שהחלטה זו תלויה בשיקול דעתו. מומלץ להופיע לשימוע אחרי ייעוץ של עורך דין תעבורה, אשר מכיר היטב את הפרוצדורה הזו ויכול להגדיל את הסיכוי למניעת הפסילה בגין אכיפת מהירות מופרזת.

עוד נאמר כי גם במידה שקצין המשטרה לא קיבל את הטיעונים של עורך הדין ומתעקש על פסילה מנהלתית, קיימת האפשרות לערער על החלטתו לבית המשפט וכך להשיב לנהג את רישיונו.

אכיפת מהירות מופרזת

אכיפת מהירות מופרזת
ניווטט מהיר בעמוד
טופס צור קשר
מאמרים קשורים
דילוג לתוכן