מה העונש על נהיגה בשכרות

מה העונש על נהיגה בשכרות ומי קובע?

אז מה העונש על נהיגה בשכרות?

נהיגה בשכרות הינה עבירת תעבורה חמורה נוכח הסיכון הרב שטמון בה לפגיעה בבני אדם ורכוש. אין צורך להכביר מילים כדי להבהיר עד כמה נהיגה תחת השפעת אלכוהול מגבירה את הסיכויים להתרחשות תאונת דרכים, על כל הנזקים הקשים שכרוכים בכך. למרבה הצער, לא מעט חיי אדם קופחו בארץ עקב תאונות דרכים שהתרחשו עקב נהיגה תחת השפעת אלכוהול, בנוסף לרבים שנפצעו קשות בגינן.

זו גם הסיבה מדוע נעשים בארץ מאמצים רבים על מנת להגביר את האכיפה לגבי ביצוע עבירת נהיגה בשכרות, במיוחד באזורי מקומות הבילוי, שנחשבים מטבע הדברים כמקומות המועדים לפורענות בכל הקשור לשילוב המסוכן של צריכת אלכוהול ונהיגה.

אחת השאלות הקריטיות בהקשר זה הינה מה העונש על נהיגה בשכרות. חשוב להיות מודע לכך שבמסגרת המאבק הלאומי במכת תאונות הדרכים, קבע המחוקק עונשים שונים בגין ביצוע עבירה זו, בהתאם לחומרת נסיבות העבירה, ולרבות עונש מינימום של שלילת רישיון נהיגה לשנתיים, וזאת על מנת למגר ככל הניתן תופעה פסולה זו.

מהי נהיגה בשכרות

כמה אלכוהול מותר בנהיגה? לכאורה, רמת השכרות של כל אדם הינה נגזרת של משתנים שונים שקובעים את אופן התגובה האינדיבידואלי שלו לאלכוהול שהוא צרך, לרבות משקל גופו, גילו, רמת חילוף החומרים שלו, כמות המזון שאכל, אופן פירוק האלכוהול בדמו, ועוד.

יחד עם זאת, המחוקק קבע רף מינימלי אחיד וכללי לפיו "שיכור" הינו מי שצרך מעל 240 מיקרוגרם אלכוהול לליטר אחד של אוויר נשוף לפי בדיקת מכשיר הינשוף, או מעל 50 מיליגרם אלכוהול במאה מיליליטר דם לפי דגימת דם (תקנה 169א לתקנות התעבורה). עם זאת, בפסיקה נקבע שבפועל יש להעלות את הרף המינימלי לגבי הגשת כתב אישום בגין נהיגה בשכרות לפי בדיקת ינשוף מעל 290 מיקרוגרם, וזאת מאחר שלמרות שמכשיר הינשוף הינו מכשיר אמין באופן כללי, תוצאותיו עדיין עלולות להתבטא תוך סטיית תקן.

בנוסף, כאשר מדובר בנהג חדש (נהג מתחת לשנתיים), נהג צעיר, שטרם הגיע לגיל 24 שנים, נהג ברכב מסחרי או ברכב עבודה שמשקלם הכולל המותר לפי רישיון הרכב עולה על 3,500 ק"ג, או נהג ברכב ציבורי, אזי הרף המינימלי להגדרתו כשיכור הינו נמוך בהרבה, בהיקף של מעל 50 מיקרוגרם אלכוהול בלבד בליטר אחד של אוויר נשוף לפי או מעל 10 מיליגרם אלכוהול ב-100 מיליליטר דם לפי דגימת דם (סעיף 64ב לפקודת התעבורה).

חשוב להבין, איפוא, שההגדרה החוקית של נהג שיכור נקבעת לפי המדדים האובייקטיבים של ממצאי בדיקת הינשוף או דגימת הדם, ולא לפי תחושתו הסובייקטיבית של הנהג. לפיכך, גם אם הנהג מרגיש לכאורה שהוא פיכח ועירני, ויכול לנהוג באופן תקין לחלוטין, אין לכך כל משמעות מבחינת החוק, וזאת בין אם תחושתו הסובייקטיבית מוצדקת ובין אם שגויה (בפרט שלרוב שלא ניתן לסמוך על אמינות התחושות תחת השפעת אלכוהול).

מה העונש על נהיגה בשכרות?

כאמור, השאלה שמעניינת כל נהג שנתפס כשהוא שיכור לפי החוק היא מה העונש על נהיגה בשכרות.

סעיף 39א לפקודת התעבורה קובע שהעונש על נהיגה בשכרות הינו פסילת מינימום לשנתיים מלקבל או להחזיק רישיון נהיגה, וזאת בנוסף לכל עונש אחר שיוטל עליו. לפיכך, כל מי שתוהה מה העונש על נהיגה בשכרות, צריך להיות מודע לכך שמדובר בעונש חמור.

חשוב להיות מודע לכך שמי שנגזר עליו פסילת רישיון לתקופה של לפחות שלושה חודשים, צריך לעבור מחדש בחינות תיאוריה וטסט (תקנה 207ב לתקנות התעבורה).

יתרה מכך: אם מדובר בנהג שכבר הורשע בגין עבירת נהיגה שכרות בשנה שקדמה לביצוע העבירה הנוכחית של נהיגה בשכרות, אזי עונש הפסילה יוחמר למינימום ארבע שנים.

יחד עם זאת, בית המשפט רשאי, בנסיבות מיוחדות שיפורטו בפסק הדין, להורות על תקופת פסילה קצרה יותר משנתיים או ארבע שנים. אולם, בפועל, בתי המשפט לא מרבים להפחית מעונש המינימום שנקבע לעבירת נהיגת שכרות, וזאת על מנת להגביר את ההרתעה מפני ביצוע עבירה חמורה זו. למעשה, בתי המשפט אף מרבים לא פעם לגזור עונש פסילה שיעלה על תקופות המינימום שקבועות בחוק, על מנת להעלות את רף הענישה בעניין זה.

כאמור, עונש פסילת רישיון הנהיגה הינו בנוסף לכל עונש אחר שיוטל על הנהג השיכור. עונשים אלו יכולים לכלול לרבות קנס כספי, פסילת רשיון נהיגה על תנאי, התחייבות להימנע מעבירה, מאסר על תנאי, ואף מאסר בפועל. בנוסף, קצין משטרה רשאי להורות על פסילה מנהלית של רישיון הנהיגה למשך 30 יום וכן להורות על השבתת הרכב למשך 30 יום, וזאת בכפוף לשימוע.

במידה שהינך מואשם בביצוע עבירת נהיגה בשכרות, ובמיוחד במידה שהינך מעורב בתאונת דרכים קטלנית, מומלץ מאד להתייעץ עם עו"ד תעבורה שבקי ומנוסה בדיני תעבורה וזאת על מנת להיערך כראוי לקראת ההליכים המשפטיים שיינקטו נגדך בגין ביצוע עבירה זו, ועל מנת להבין מה העונש על נהיגה בשכרות.

למשל, ייתכן כי עורך דין תעבורה יוכל להשיג עבורך המרה של סעיף האשים מנהיגה בשכרות (לפי סעיף 62(3) של פקודת התעבורה) שהעונש עליה הינו פסילת מינימום לשנתיים, לסעיף אישום של נהיגה תחת השפעות משכרים (לפי תקנה 26(2) לתקנות התעבורה), שהעונש עליה הינו פסילת מינימום של 3 חודשים בלבד.

מה העונש על נהיגה בשכרות
ניווטט מהיר בעמוד
טופס צור קשר
מאמרים קשורים
איך לעבור בדיקת ינשוף

בדיקת ינשוף

בדיקת ינשוף הינה בדיקה המשמשת את משטרת התנועה לאבחון רמת ריכוז האלכוהול בדם באמצעות מכשיר

קרא עוד
דילוג לתוכן