נהיגה בשכרות לנהג צעיר

כל מה שרציתם לדעת על נהיגה בשכרות לנהג צעיר

עבירת נהיגה בשכרות נחשבת לעבירה חמורה ומסוכנת ביותר, ולא בכדי קבע לה המחוקק עונש של שלילת רישיון נהיגה לתקופה מינימלית של שנתיים (וזאת בנוסף לכל עונש אחר).

אין חולק שעבירת נהיגה בשכרות הינה עבירה שמסוכנת לגבי כל נהג, יהיה אשר יהיה גילו ומשך תקופת וותק הנהיגה שלו. אולם, מאחר שידוע שנהגים צעירים מועדים יותר לבצע עבירות נהיגה בשכרות, לרבות מאחר שהם מרבים יחסית לבלות במקומות עתירי אלכוהול וכן בשל העדר שיקול הדעת והאחריות שמאפיין רבים מהם, דבר שגם מוביל לריבוי ביצוע עבירות נהיגה בשכרות בקרב בני נוער, החליט המחוקק להחמיר לגביהם את רף ההגדרה לגבי מיהו "נהג שיכור", וזאת כפי שיוסבר להלן.

מהי נהיגה בשכרות לנהג צעיר

אז מהי נהיגה בשכרות לנהג צעיר? תקנה 169א לתקנות התעבורה קובעת כי ההגדרה הכללית לגבי "נהג שיכור" הינה נהג ששתה מעל 240 מיקרוגרם אלכוהול לליטר אחד של אוויר נשוף לפי בדיקת מכשיר הינשוף, או מעל 50 מיליגרם אלכוהול במאה מיליליטר דם לפי דגימת דם.

בפועל, כתבי אישום לגבי נהיגה בשכרות לפי ממצאי בדיקות ינשוף מוגשים רק כאשר ממצאי הבדיקה העלו רמה של 290 מיקרוגרם,  וזאת לאחר שבפסיקה נקבע שמכשיר הינשוף הינו מכשיר אמין באופן כללי, אולם תוצאותיו עדיין עלולות להתבטא תוך סטיית תקן (פסק דין עזורי).

אולם, בסעיף 64ב(3א) לפקודת התעבורה, הורד רף ההגדרה של נהג שיכור לגבי ארבעה סוגים ספציפיים של נהגים, ביניהם נהג צעיר, דהיינו נהג שטרם הגיע לגיל 24 שנים במועד ביצוע העבירה, באופן לפיו די בהיקף של מעל 50 מיקרוגרם  אלכוהול בלבד בליטר אחד של אוויר נשוף לפי בדיקת ינשוף או מעל 10 מיליגרם אלכוהול ב-100 מיליליטר דם לפי דגימת דם, כדי שנהג זה יוגדר כנהג שיכור.

הנהגים הנוספים הינם נהג חדש (נהג בעל וותק נהיגה של פחות משנתיים), נהג ברכב מסחרי או ברכב עבודה שמשקלם הכולל המותר לפי רישיון הרכב עולה על 3,500 ק"ג, או נהג ברכב ציבורי.

כלומר, במסגרת המאבק בתאונות הדרכים בארץ בכלל, ובנהיגה בשכרות בפרט, המחוקק מצא לנכון להחמיר לגבי קבוצות הנהגים הללו, וזאת בשל הסכנה היתרה שנשקפת מהם לגבי ביצוע עבירת נהיגה בשכרות.

בהקשר זה חשוב להדגיש כי ההגדרה של "נהג שיכור", לרבות נהג צעיר שיכור, הינה הגדרה אובייקטיבית שנקבעת רק לפי ממצאי בדיקות הינשוף או הדם, ולא לפי תחושותיו הסובייקטיביות של הנהג.  לפיכך, במידה שממצאי בדיקת הינשוף העלו לגבי נהג צעיר שרמת האלכוהול בגופו הינו מעל 50 מק"ג לפי בדיקת ינשוף או מעל 10 מיליגרם אלכוהול ב-100 מיליליטר דם לפי דגימת דם, די בכך כדי לקבוע שהינו "נהג שיכור" לפי החוק, ללא כל קשר לתחושותיו.

מהו העונש על נהיגה בשכרות לנהג צעיר

מה העונש בגין נהיגה בשכרות לנהג צעיר? בעוד שהמחוקק מפריד לגבי ההגדרה של נהג שיכור בין נהג "רגיל" לבין נהג צעיר (ויתר הנהגים "המיוחדים"), הוא איננו מפריד ביניהם לגבי העונש שצפוי להם בגין ביצוע עבירת נהיגה בשכרות.

העבירה של נהיגה בשכרות מעוגנת בסעיף 62(3) לפקודת התעבורה (בצד עבירה זו, קיימת עבירה פחות חמורה, של נהיגה תחת השפעת אלכוהול, וזאת לפי תקנה 26(2) לתקנות התעבורה).

העונש על ביצוע עבירת נהיגה בשכרות מעוגן בסעיף 39א לפקודת התעבורה, שקובע עונש פסילת מינימום לשנתיים מלקבל או להחזיק רישיון נהיגה, וזאת בנוסף לכל עונש אחר שיוטל על הנהג השיכור. אם הוא כבר הורשע בביצוע עבירת נהיגה שכרות בשנה שקדמה לביצוע העבירה הנוכחית של נהיגה בשכרות, עונש הפסילה שלו אף יוחמר למינימום ארבע שנים.

למרות שסעיף 39א לפקודה קובע עונש פסילה של מינימום שנתיים/ארבעה שנים, הוא מקנה לבית המשפט גם את הסמכות לפסוק תקופת פסילה קצרה יותר, במידה שקיימות נסיבות מקלות מיוחדות שמצדיקות זאת. מדובר, למשל, במקרה בו כמות האלכוהול שנמדדה הייתה אמנם מעל לרף המינימלי אבל עדיין נמוכה יחסית, או כאשר מדובר בנהג שזקוק לרישיון הנהיגה שלו על מנת להתפרנס למחייתו.

יחד עם זאת, במידה שהתאונה הייתה כרוכה בנסיבות מחמירות, כגון רמת אלכוהול גבוהה בהרבה מעל לרף המינימלי, עבר עשיר של עבירות תעבורה, או נהיגה בשכרות שהסתיימה בתאונת דרכים שגרמה לפגיעות בגוף ורכוש, בית המשפט יטה להחמיר ולהאריך את תקופת הפסילה.

בנוסף לעונש הפסילה בפועל, בית המשפט יכול לגזור על הנהג השיכור עונשים נוספים, אף זאת לפי חומרת נסיבות העבירה, כגון פסילה על תנאי, קנס, התחייבות עצמית, להימנע מעבירה, מאסר על תנאי, ואף מאסר בפועל.

במידה שהינך נהג צעיר שמואשם בביצוע עבירת נהיגה בשכרות, מומלץ מאד להתייעץ עם עורך דין תעבורה שבקי ומנוסה בדיני תעבורה וזאת על מנת להיערך כראוי לקראת ההליכים המשפטיים שיינקטו נגדך בגין ביצוע עבירה זו, ולהביא לזיכוייך או להקלה בסעיף האישום והענישה.

נהיגה בשכרות לנהג צעיר
ניווטט מהיר בעמוד
טופס צור קשר
מאמרים קשורים
איך לעבור בדיקת ינשוף

בדיקת ינשוף

בדיקת ינשוף הינה בדיקה המשמשת את משטרת התנועה לאבחון רמת ריכוז האלכוהול בדם באמצעות מכשיר

קרא עוד
דילוג לתוכן